اعظم السادات میرجلیلی _ خبرنگار یزدفردا، حمید جلالوندی مدیركل حفاظت محیط زیست استان یزد در جمع اصحاب رسانه استان یزد از راه اندازی سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر یزد خبر داد و افزود: دو مورد از این دستگاه‌ها هم‌ اکنون فعال شده و یک دستگاه دیگر نیز به زودی به بهره‌برداری می رسد.
وی ادامه داد: در مرداد ماه سال جاری 3 روز، در شهر یور ماه چهار روز، مهر ماه 7 روز و آبان ماه یک روز هوای یزد در وضعیت هشدارآلودگی بوده است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان یزد در ادامه اظهار داشت: سرانه فضای سبز شهری 5  .17 مترمربع است و پیش بینی می شود که این سرانه در برنامه پنج ساله بیش از یک هزار هکتار توسعه یابد .
جلالوندی همچنین گفت: 3 تابلوی نمایشگر الکترونیکی میزان آلودگی هوا در میادین شهر یزد از جمله میدان ابوذر، میدان صنعت و چهارراه مهدیه نصب خواهد شد که امیدواریم تا دهه مبارک فجر سال جاری افتتاح شود.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز در این نشست گفت: بیش از 800 گونه گیاهی ، 130 گونه پرنده 60گونه پستاندار و 40 گونه خزنده دراستان یزد شناسایی شده است.
وی ادامه داد: هم اكنون 10 گونه جانوری چون یوزپلنگ، شاه روباه ، هوبره، گوزن زرد و غیره در معرض انقراض است.

حسن اكبری با اشاره به اینکه منطقه شیرکوه کانون گونه زایی گیاهی در کشور است، افزود: در این منطقه 50 گونه گیاهی در معرض تهدید است.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست استان یزد اظهار داشت: 80 درصد گونه گیاهی استان در منطقه شیركوه است که در این منطقه 600 گونه گیاهی شناسایی شده است و وسعت آن 50 هزار هكتار می باشد.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین پروژه دوربین گذاری تله ای در کشور برای اولین بار دراستان یزد اجرا شد، گفت: این طرح یكی از بهترین روشهای علمی برای برآورد جمعیت حیوانات حیات وحش به ویژه پلنگ و یوز پلنگ است.
اکبری افزود: این طرح در وسعت 800 هزار هكتار با 75 دوربین تله ای در مناطق حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست استان در حال انجام است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا